Rozdział I zawiera omówienie zasad
ustrojowych ujętych w Konstytucji RP,
ze szczególnym uwzględnieniem ich znaczenia dla administracji publicznej
oraz wpływem na jej obecny kształt i charakter prawny.
Rozdział II poświęcony został konstytucyjnym
źródłom prawa, zarówno powszechnie obowiązującego – ustawom,
rozporządzeniom, aktom prawa miejscowego –
jak i aktom prawa wewnętrznego, w każdym z przypadków z uwzględnieniem
ich charakteru prawnego oraz funkcji pełnionej w systemie źródeł prawa.
W Rozdziale III przedstawiono znaczenie
prawa międzynarodowego i unijnego w kontekście polskiego prawa
administracyjnego i administracji publicznej. W świetle Konstytucji RP
opisano miejsce prawa międzynarodowego i unijnego w systemie źródeł prawa
polskiego, ich rolę oraz wzajemne relacje. Scharakteryzowano ogólną kategorię
umów międzynarodowych oraz opisano wpływ prawa unijnego zarówno na zasady, w
oparciu o które działa polska administracja jak i na prawa i wolności
poszczególnych jednostek.
Rozdział IV poświęcono wnikliwemu omówieniu administracji rządowej i Rady Ministrów. Zawarto w nim
praktyczne informacje dotyczące jej pozycji i roli ustrojowej, składu i
struktury wewnętrznej, powoływania, zadań i kompetencji oraz zasad
funkcjonowania. Szczegółowo scharakteryzowano pozycję Prezesa Rady Ministrów i
ministrów, z zaznaczeniem zakresu ich odpowiedzialności oraz dokonano
systematyki aktów prawnych wydawanych przez Radę Ministrów i poszczególnych jej
członków. W rozdziale poruszono także zagadnienie struktury organów
administracji rządowej podległych Radzie Ministrów.
W Rozdziale V ujęto problematykę
związaną z samorządem terytorialnym – konstytucyjnymi podstawami jego
funkcjonowania i struktury, w odesłaniu do historii regulacji oraz w porównaniu
do zasad funkcjonujących w innych państwach europejskich. Omówiono ustrój
wewnętrzny jednostek samorządu, oraz zakres i ochronę ich samodzielność.
Uwzględniono determinanty działania samorządu oraz zagadnienie nadzoru i
kontroli nad działalnością poszczególnych jednostek.
Rozdział VI zawiera szczegółową
charakterystykę gwarantowanego konstytucyjnie prawa do zaskarżenia
rozstrzygnięć wydanych w pierwszej instancji jak również prawa do skargi
konstytucyjnej i prawa do wznowienia postępowania administracyjnego po wyroku
Trybunału Konstytucyjnego. Omówiono w nim także sankcje administracyjne w
orzecznictwie Trybunału Konstytucyjnego.
Rozdział VII skupia się wokół
zagadnienia konstytucyjnych podstaw kontroli
działalności administracji publicznej.
W
Rozdziale VIII zawarto
rozważania na temat konstytucyjnych
podstaw służby cywilnej. Autorzy porównali rozwiązania polskie i
europejskie w tym zakresie. Scharakteryzowano prawo dostępu obywateli polskich
do służby publicznej oraz model służby cywilnej w świetle Konstytucji RP.
W
końcowym Rozdziale IX omówiono konstytucyjne gwarancje odpowiedzialności
odszkodowawczej administracji publicznej z uwzględnieniem prawa do
wynagrodzenia szkody wyrządzonej niezgodnym z prawem działaniem władzy
publicznej oraz podstaw odpowiedzialności za szkody związane z naruszeniem
prawa Unii Europejskiej. Przedstawiono także szczególne podstawy
odpowiedzialności oraz konstytucyjną formułę odpowiedzialności za szkody
legalne.
Publikacja
zawiera usystematyzowaną, szczegółową charakterystykę omawianych zagadnień wraz
z kontekstem historycznym oraz bogatą literaturą tematu. Autorzy prezentują
swoje poglądy, uwzględniając liczne
publikacje i orzecznictwo, zarówno sądów administracyjnych jak i Trybunału
Konstytucyjnego.
Znakomite grono Autorów,
praktyków prawa zapewnia przy tym wysoki
poziom merytoryczny publikacji, która stanowi niezwykle użyteczne źródło wiedzy na temat Konstytucji –
podstawowego aktu prawnego w systemie źródeł prawa polskiego. Pozycja ta będzie
więc zarówno przydatna dla osób, w których kręgu zainteresowań znajduje się
prawo konstytucyjne, jak i dla tych, którzy poszukują odpowiedzi na pytania
dotyczące szeroko pojętej administracji i prawa administracyjnego.
W wielu fragmentach opracowania
Czytelnik z łatwością odnajdzie opinie naukowe nawiązujące do glos, publikacji
i głośnych debat prawniczych na temat miejsca, pozycji i znaczenia Konstytucji
dla kształtu prawa administracyjnego.