Reklamacja jest to żądanie klienta skierowane do sprzedawcy bądź
wykonawcy usługi, pozostające w związku z niezadowalającą jakością
towaru czy usługi, przede wszystkim żądanie wymiany, naprawy towaru lub
poprawienia usługi, jak też żądanie zwrotu pieniędzy zapłaconych za
towar czy usługę albo obniżenia ceny.
Unormowania dopuszczające
możliwość składania różnego rodzaju żądań przez kupujących rozrzucone są
po wielu aktach prawnych. W niniejszej książce omówione zostały zasady
przyjmowania reklamacji m.in. w oparciu o przepisy regulujące
odpowiedzialność sprzedawcy z powodu niezgodności towaru z umową i
gwarancję przy sprzedaży konsumenckiej, a także rękojmię za wady i
gwarancję jakości w obrocie pozakonsumenckim. Przedstawiono też prawo
konsumenta do odstąpienia, bez żadnego powodu, od umowy sprzedaży w
przypadku umowy zawartej poza lokalem przedsiębiorstwa lub na odległość
(m.in. przez Internet). Oprócz ogólnych zasad przyjmowania i
rozpatrywania reklamacji, w książce omówione zostały także sposoby
rozliczania przez sprzedawcę uznanych reklamacji. Poradnik zawiera wiele
gotowych wzorów pism, a trudne zagadnienia przedstawione zostały na
przykładach.
W niniejszej książce omówione zostały zasady przyjmowania reklamacji m.in. w oparciu o przepisy:
-
ustawy
z dnia 27 lipca 2002 r. o szczególnych warunkach sprzedaży
konsumenckiej oraz o zmianie Kodeksu cywilnego - regulującej np.
odpowiedzialność sprzedawcy z powodu niezgodności towaru z umową i
gwarancję przy sprzedaży konsumenckiej;
-
Kodeksu cywilnego o rękojmi za wady oraz o gwarancji jakości w obrocie pozakonsumenckim;
-
ustawy
z dnia 2 marca 2000 r. o ochronie niektórych praw konsumentów oraz o
odpowiedzialności za szkodę wyrządzoną przez produkt niebezpieczny -
przewidującej np. prawo konsumenta do odstąpienia, bez żadnego powodu,
od umowy sprzedaży w przypadku umowy zawartej poza lokalem
przedsiębiorstwa lub na odległość (m.in. przez Internet).
Oprócz
ogólnych zasad przyjmowania i rozpatrywania reklamacji, w książce
omówione zostały także sposoby rozliczania przez sprzedawcę uznanych
reklamacji. W poradniku zawarto wiele gotowych wzorów pism, a wszystkie
zagadnienia przedstawione zostały na przykładach.
Anna Jeleńska- autorka setek artykułów oraz autorka lub współautorka
kilkudziesięciu książek i e-poradników głównie z dziedziny prawa i
podatków, absolwentka prawa oraz zarządzania w administracji publicznej
na Uniwersytecie Jagiellońskim, a także studiów doktoranckich z
dziedziny nauk prawnych na Uniwersytecie Śląskim, obecnie redaktor
miesięcznika "Doradca Podatkowy – Gazeta Klientów Kancelarii" i serwisu
"e-Doradca Podatkowy"