Autorzy: Wydawnictwo: Wolters Kluwer S.A.
Wydanie: 1
Seria: Monografie
Rok wydania: 2017
Ilość stron: 487
Oprawa: twarda
Format: A5
ISBN: 978-83-8107-705-7
Odpowiedzialność banku
Książka Odpowiedzialność odszkodowawcza banku za wadliwe wypowiedzenie umowy kredytu udzielonego przedsiębiorcy dotyczy jednego z najbardziej spornych momentów w relacji bank - klient, czyli momentu, gdy bank wypowiada umowę kredytu i domaga się jego zwrotu przed terminem uzgodnionym w umowie. Autor dogłębnie analizuje pozycję prawną banku wobec klienta w obliczu wadliwego wypowiedzenia umowy kredytu, a także porusza zagadnienia istotne dla uczestników rynku finansowego (zarówno kredytodawców, jak i kredytobiorców). Stan prawny publikacji to 1 września 2017 r.
W opracowaniu uwzględniono m.in. znowelizowane przesłanki wypowiedzenia umowy kredytu oraz tendencje rozwojowe w dziedzinie odpowiedzialności banków, które pojawiły się w ostatnich latach. Omówiono w szczególności zmiany dokonane na przełomie 2015-2016 r., w tym nowelizacje art. 75 i 75c ustawy - Prawo bankowe oraz art. 256 ust. 2 ustawy - Prawo restrukturyzacyjne.
Publikacja odpowiada m.in. na następujące pytania:
Czy bank może być traktowany wobec kredytobiorcy jako uprzywilejowana "instytucja zaufania publicznego"?
Jaka jest natura stosunku prawnego pomiędzy bankiem i kredytobiorcą oraz czy zawiera element doradztwa?
Kiedy bank może wypowiedzieć umowę kredytu?
Jakie są następstwa złożenia przez bank oświadczenia o wypowiedzeniu, gdy obiektywnie nie zaistniały przesłanki wypowiedzenia?
Czy zasady współżycia społecznego mogą powstrzymać bank od dochodzenia spłaty kredytu?
Czy bank może być odpowiedzialny odszkodowawczo wobec klienta i pozostałych interesariuszy, gdy domaga się zaspokojenia niewymagalnej wierzytelności kredytowej?