Z myślą o pracownikach jednostek samorządu terytorialnego, na co dzień zajmujących się podatkami, opłatami i innymi należnościami, do których stosuje się przepisy Ordynacji podatkowej i Kodeksu postępowania administracyjnego, Wydawnictwo C.H. Beck przygotowało książkę Procedury podatkowe i administracyjne 2018 w jednostkach samorządu terytorialnego
W niniejszej publikacji omówiono procedury podatkowe i administracyjne z uwzględnieniem ostatnich zmian (opisanych poniżej), które mają zastosowanie w JST. Opisano w niej specyficzne problemy proceduralne, z jakimi spotykają się organy JST lub pracownicy tych jednostek.
Książka zawiera:
- Kompleksowe omówienie 35 instytucji występujących w postępowaniu podatkowym i KPA. Opisane instytucje Ordynacji podatkowej i Kodeksu postępowania administracyjnego obejmują w szczególności: zasady ogólne, właściwość organów, wydawanie interpretacji indywidualnych, pełnomocnictwa, terminy załatwiania spraw, doręczenia, wezwania, wszczęcie postępowania, postępowanie dowodowe, decyzje, odwołania, wykonanie decyzji, tryby nadzwyczajne, czynności sprawdzające, kontrolę podatkową, zaświadczenia, kary administracyjne, skargi i wnioski. Wszystkie instytucje są omówione z uwzględnieniem najnowszych zmian – aby zobaczyć przykład omówienia instytucji kliknij tutaj
- 87 zagadnień problemowych – aby zobaczyć przykłady zagadnień problemowych kliknij tutaj
- 28 procedur podatkowych – aby zobaczyć przykład procedur kliknij tutaj
- 48 odpowiedzi na rozbudowane pytania – aby zobaczyć przykłady odpowiedzi kliknij tutaj
- 55 wzory dokumentów z zakresu postępowania podatkowego i KPA (tylko na płycie CD) – aby zobaczyć przykład wzoru kliknij tutaj.
Książka uwzględnia ostatnie zmiany w przepisach w zakresie Ordynacji podatkowej i KPA.
Organy JST łączą w swoich rękach kompetencje realizowane w ramach procedury zarówno podatkowej, jak i administracyjnej. Procedury te są ze sobą ściśle powiązane. Organy jednostek samorządu terytorialnego występują bowiem jednocześnie jako organy administracji publicznej i jako organy podatkowe. Zdarzają się więc sytuacje, gdy wójt (burmistrz, prezydent miasta) w tej samej sprawie – ale na różnych etapach – raz występuje jako organ podatkowy, a innym razem – jako organ administracji.