Książka Zamknięcie roku 2023 w jednostkach sektora publicznego to pozycja obowiązkowa w każdej jsfp. Inwentaryzacja, naliczenie odsetek,
uzgodnienie zapisów kont analitycznych z księgą główną – to tylko część z
czynności, które księgowi rozliczający jednostki samorządu
terytorialnego oraz ich jednostki organizacyjne ( jednostki budżetowe i
samorządowe zakłady budżetowe) powinni wykonać, zanim zamkną swoje
księgi rachunkowe za 2021 rok. Publikacja to kompendium wiedzy,
omawiające wszystkie niezbędne czynności krok po kroku, niezbędne do
zamknięcia ksiąg rachunkowych.
Przed ostatecznym zamknięciem ksiąg rachunkowych jednostki sektora finansów publicznych muszą wykonać szereg czynności przygotowawczych związanych z zakończeniem roku obrachunkowego. W tym celu muszą m.in. ustalić termin wpływu dokumentacji finansowej do jednostki, poprawnie przeprowadzić inwentaryzację oraz sprawdzić prawidłowość zapisów w księgach rachunkowych. Każda z tych czynności powinna być wykonana zgodnie z obowiązującymi przepisami oraz wewnętrznymi procedurami, a także w przewidzianych prawem terminach.
W publikacji znajduje się opis czynności przygotowawczych niezbędnych do zamknięcia ksiąg rachunkowych 2023 roku w jednostkach sektora publicznego, a także wskazówki, jak poprawnie wypełnić obowiązujące jednostki sprawozdania budżetowe i w zakresie operacji finansowych po zakończeniu roku (roczne i za IV kwartał 2023 roku). Podano konkretne przykłady księgowań, wzory dokumentów koniecznych do zamknięcia roku, jak również przykładowo wypełnione sprawozdania, z uwzględnieniem aktualnych przepisów w tym zakresie.
W rozdziałach I–III opisano czynności przygotowawcze niezbędne do zakończenia 2023 roku, w tym inwentaryzację składników aktywów i pasywów jednostki oraz ich ewidencję na dzień bilansowy. W rozdziale IV przedstawiono właściwy sposób przygotowania ksiąg rachunkowych do zamknięcia. W rozdziałach V i VI omówiono sprawozdawczość budżetową i finansową na koniec roku, a w rozdziale VII – terminy sporządzenia sprawozdania z wykonania budżetu oraz zakres informacyjny w nim zawarty, a także procedurę udzielania absolutorium organowi wykonawczemu jednostki samorządu terytorialnego.
Z publikacji dowiesz się m.in.:
-Jak czynności przygotowawcze związane z
zakończeniem roku budżetowego należy podjąć;
-Jak wykonać inwentaryzację składników aktywów i pasywów jednostki;
-Jak zaksięgować składniki aktywów i pasywów jednostki na dzień bilansowy;
-Jak przygotować księgi rachunkowe do zamknięcia;
-Jak sporządzić sprawozdania budżetowe i z operacji finansowych;
-Jak wykonać sprawozdawczość finansową na koniec roku;
-Jak przygotować sprawozdanie z wykonania budżetu i absolutorium z wykonania budżetu;