Autorzy: Wydawnictwo: C.H. Beck
Seria: Komentarze Becka
Rok wydania: 2012
Ilość stron: 1200
Oprawa: twarda
ISBN: 978-83-255-3613-8
Prezentowana pozycja to komentarz do ustawy z
25.7.2005 r. – Prawo o szkolnictwie wyższym. Omówiono w niej m.in. zagadnienia dotyczące systemu
szkolnictwa wyższego w Polsce, ustroju uczelni wyższych, a także kwestii
regulujących status, prawa, obowiązki i odpowiedzialność studentów, doktorantów
oraz pracowników uczelni. Książka przedstawia również zagadnienia związane
z organizacją studiów, sposobem działania samorządów i organizacji studentów
i doktorantów, utrzymaniem porządku i bezpieczeństwa na terenie uczelni.
Niniejsza publikacja zawiera oczywiście
omówienie zmian wynikających z dużej noweli z 18.3.2011 r., które wchodzą
w życie 1.1.2012 r., 1.10.2012 r. oraz w 2013 r.
Zmiany te powodują m.in.
- wzmocnienie autonomii programowej szkół wyższych – szkoły
będą mogły tworzyć autorskie
programy i kierunki studiów,
- zmianę finansowania uczelni na system projakościowy
(stworzenie Krajowych Naukowych Ośrodków Wiodących),
- przejrzyste zasady kariery naukowej,
- więcej praw dla
studentów, lepszy dostęp
do bezpłatnych studiów,
- wzmocnienie prerogatyw uczelni m.in. prawa do nadawania stopni
naukowych, ustalania liczby studentów na poszczególnych kierunkach studiów,
- dostosowanie
kierunków studiów do potrzeb rynku pracy, przez możliwość
monitorowania karier absolwentów uczelni,
- klarowność w zakresie: zasad tworzenia związków uczelni publicznych
i uczelni niepublicznych; możliwości tworzenia centrum naukowego z innymi
uczelniami i podmiotami naukowymi,
- uregulowanie kwestii posiadaczy ważnej Karty Polaka w zakresie
podejmowania kształcenia,
- unormowanie kwestii zatwierdzania statutu uczelni,
- uporządkowanie zagadnień dotyczących wyznaczania Rektora Uczelni
Wojskowej
- możliwość tworzenia przez uczelnię spółki
celowej,
- nakaz
prowadzenia Centralnego Wykazu Nauczycieli Akademickich,
- doprecyzowanie
zasad zdobywania przez studentów punktów ETCS.
Komentarz adresowany jest do prawników
zajmujących się powyższą tematyką, studentów, pracowników naukowych, osób
podejmujących studia doktoranckie, osób pełniących funkcje kierownicze na
wyższych uczelniach oraz wszystkich zainteresowanych perspektywami
rozwoju szkolnictwa wyższego.