Autorzy prezentowanej książki dokonali uporządkowania i
wzbogacenia wiedzy dotyczącej (typów) lojalności pracownika i jej
uwarunkowań, motywów oraz mechanizmów wewnętrznych, a także metod jej
pomiaru w oparciu o analizę stopnia przydatności wiedzy z zakresu
lojalności konsumenckiej. W książce omówiono ekonomiczno-prawne, a także
psychologiczne i społeczno-kulturowe korelaty lojalności pracowniczej, a
także jej powiązania z pracoholizmem oraz percepcją czasu przez
pracobiorców. Autorzy opisali sposoby diagnozy typów lojalności,
formułowania strategii lojalności pracowniczej oraz przekładania jej na
operacyjny szczebel zarządzania.
prof. dr hab. Marta Juchnowicz:
Recenzowana
książka stanowi niezwykle wartościową pozycję na polskim rynku
wydawniczym. Jest to praktycznie jedyna książka prezentująca w sposób
kompleksowy zagadnienia lojalności pracowników. Jej celem jest
zdiagnozowanie typów lojalności pracowniczej oraz odpowiedni do tego
dobór działań prolojalnościowych, które pozwolą na efektywne ERM. Jak
słusznie zauważają Autorzy, działania takie nie mogą mieć charakteru
fragmentarycznego i przypadkowego. Dlatego znaczną część swoich rozważań
poświęcają założeniom strategii retencji pracowników, traktując to jako
warunek zastosowania zarządzania relacjami pracowników (ERM).
Oryginalność
książki i jej nowatorski charakter wynika przede wszystkim z głównej
hipotezy badawczej, o możliwości transponowania dotychczasowej wiedzy na
temat lojalności konsumenckiej do obszaru lojalności pracowniczej.
Istotne znaczenie posiada także zidentyfikowanie uwarunkowań oraz
skutków oddziaływania poszczególnych typów lojalności. Hipotezy zostały
pozytywnie zweryfikowane, a cele badawcze skutecznie zrealizowane. Było
to możliwe dzięki wzbogacaniu rozważań licznymi wynikami badań
empirycznych, pierwotnych i wtórnych. Szczególną wartość wniosły badania
empiryczne przeprowadzone na potrzeby niniejszej książki. Wyniki te
dostarczają wielu interesujących obserwacji na temat współczesnych
realiów w zakresie lojalności pracowników, a także stanu zarządzania
relacjami z pracownikami w polskiej praktyce gospodarczej.
W
związku z tym książka posiada walory teoriopoznawcze i utylitarne. O
efektach teoriopoznawczych świadczy między innymi: wykorzystanie wiedzy
dotyczącej lojalności konsumenckiej, scharakteryzowanie polimorficznego
charakteru lojalności, rozwój koncepcji ponad funkcyjnego marketingu,
poszerzenie klasycznego katalogu typów lojalności o typy
niezidentyfikowane w literaturze, a także wskazanie pożądanych kierunków
dalszych badań w zakresie ERM.
O walorach utylitarnych decyduje
przede wszystkim propozycja metody i oryginalnego narzędzia badawczego
do diagnozowania typów lojalności, pozytywnie zweryfikowanego w ramach
badań prezentowanych w ostatniej części książki.
Spis treści:
Wprowadzenie
Anna Lipka
Rozdział 1. Lojalność pracownicza jako behawioralna dźwignia wartości organizacji
1.1. Polimorfizm lojalności (Alicja Winnicka-Wejs)
1.2. Pojęcie i ekonomiczna wartość lojalności pracowników (Anna Lipka)
1.3. Lojalność w wybranych metodach wyceny kapitału ludzkiego (w) organizacji (Alicja Winnicka-Wejs)
1.3.1. Metody kosztowe
1.3.2. Metody dochodowe
1.3.3. Metody wartości dodanej
1.3.4. Metody rynkowe
1.3.5. Metody mnożnikowe
1.3.6. Metody wskaźnikowe
1.3.7. Metody mieszane
1.3.8. Metody opcji rzeczywistych (realnych)
1.3.9. Metody alternatywne/niekonwencjonalne
1.4. Istota oraz znaczenie lojalności konsumenckiej i lojalności pracowniczej – obszary analogii (Anna Lipka)
Rozdział 2. Uwarunkowania, motywy, wewnętrzne mechanizmy i typy lojalności pracowników
2.1. Rodzaje uwarunkowań lojalności pracowniczej
2.1.1. Uwarunkowania w otoczeniu organizacji (Anna Lipka, Alicja Winnicka-Wejs)
2.1.2. Uwarunkowania wewnątrzorganizacyjne
2.1.2.1. Osobowość organizacji (Anna Lipka)
2.1.2.2. Jakość gospodarowania kapitałem ludzkim (Anna Lipka)
2.1.2.3. Strategia ogólna i personalna (Anna Lipka)
2.1.2.4. Struktura organizacyjna (Alicja Winnicka-Wejs)
2.1.2.5. Kultura organizacyjna (Alicja Winnicka-Wejs)
2.1.3. Uwarunkowania dotyczące pracowników (Anna Lipka)
2.2. Motywy lojalności i multilojalności pracowniczej (Anna Lipka)
2.3. Wewnętrzne mechanizmy lojalności pracobiorców (Anna Lipka)
2.3.1. Charakterystyka
2.3.1.1. Zaufanie
2.3.1.2. Przyzwyczajenie
2.3.1.3. Zaangażowanie organizacyjne
2.3.2. Typologia lojalności pracobiorców
2.4. Różnicowanie typów lojalności pracowników w kontekście perspektyw postrzegania czasu (Anna Lipka)
2.4.1. Orientacja na przeszłość
2.4.2. Ukierunkowanie na teraźniejszość
2.4.3. Nastawienie na przyszłość
Rozdział 3. Diagnoza oraz pomiar lojalności pracowników i jej typów jako podstawa budowania strategii długookresowych relacji firmy z pracownikami
Anna Lipka
3.1. Diagnozowanie lojalności jako postawy i zachowania
3.2. Analiza satysfakcji i lojalności pracowników
3.2.1. Relacje: satysfakcja – lojalność
3.2.2. Zadowolenie pracownika a zadowolenie klienta
3.2.3. Funkcje oraz fazy badań satysfakcji klientów i pracowników
3.3. Badanie motywów lojalności
3.4. Ustalanie dynamiki lojalności i jej implikacji
3.5. Pomiar wartości życiowej pracowników
Rozdział 4. Employee Relationship Management (ERM), czyli Zarządzanie Relacjami z Pracownikami (ZRP) – szczebel strategiczny i operacyjny
4.1. Strategie retencji pracowników
4.1.1. Kształtowanie wartości dynamicznej klienta wewnętrznego jako przedmiot strategii (Anna Lipka, Alicja Winnicka-Wejs)
4.1.2. Metody analizy strategicznej personelu dla potrzeb ERM (ZRP) (Anna Lipka)
4.1.3. Rodzaje strategii prolojalnościowych dla pracowników (Anna Lipka)
4.1.4. Treść substrategii strategii prolojalnościowej (Anna Lipka)
4.1.5. Zarządzanie ryzykiem lojalnościowym (Anna Lipka)
4.2. Typy lojalności a pracownicze programy lojalnościowe (Anna Lipka)
4.2.1. Definicja i cele
4.2.2. Projektowanie i ewaluacja
4.2.3. Koszty jakości zarządzania pracowniczymi programami lojalnościowymi
Rozdział 5. Wyniki badań empirycznych nad lojalnością pracowników i jej typami
Jan Acedański
5.1. Metody i narzędzia badawcze
5.2. Charakterystyka populacji oraz próby
5.3. Stosowane strategie prolojalnościowe i metody diagnozy lojalności
5.4. Pracoholizm i percepcja czasu badanych osób
5.5. Waga lojalności dla respondentów i ich motywy lojalności
5.6. Multilojalność
5.7. Autoocena poziomu lojalności i jego dynamiki
5.8. Percepcja ryzyka i ekonomicznych konsekwencji lojalności
5.9. Typy lojalności
Zakończenie
Anna Lipka
Bibliografia i netografia
Spis tablic
Spis rysunków
Załącznik
Anna Lipka