Książka obejmuje tą część prawa szkolnictwa wyższego,
która dotyczy autonomii uczelni oraz jakości kształcenia. Czytelnik
odnajdzie w książce zagadnienia dotyczące obowiązującego ustawodawstwa w
zakresie szkolnictwa wyższego w ośmiu państwach europejskich (we
Francji, w Hiszpanii, w Niemczech, w Norwegii, w Polsce, w Szwajcarii, w
Wielkiej Brytanii oraz we Włoszech). Autorka przeanalizowała wpływ
instytucjonalnych mechanizmów zapewnienia jakości na autonomię szkół
wyższych i wykazała, że istnieje współzależność między ustanowieniem
instytucjonalnego mechanizmu zapewnienia jakości w danym państwie a
przyjętym w nim modelem tradycyjnego uniwersytetu i w ogóle systemu
szkolnictwa wyższego. Ustaliła w przypadku Polski czy obowiązujące
regulacje prawne stwarzają perspektywy właściwego ukształtowania
polityki edukacyjnej państwa w obszarze szkolnictwa wyższego. Wykazała
ponadto ewaluujący charakter autonomii szkół wyższych.
Lektura
książki przybliży Czytelnikom podstawowe czynniki mające wpływ na
tworzenie regulacji prawnych w zakresie instytucjonalnych mechanizmów
zapewnienia jakości. Czytelnik będzie mógł zapoznać się z całością
problematyki związanej ze statusem prawnym komisji do spraw zapewnienia
jakości, podstawą prawną ich działania oraz rozwiązaniami
organizacyjnymi w zakresie ich funkcjonowania. Książka zawiera także
pełen opis procesu oceny jakości, w szczególności formy oceny
(programową, instytucjonalną i systemową) oraz stosowane procedury
(ewaluację, audyt, akredytację i benchmarking), a także przegląd
porównawczy istotnych aspektów związanych z realizacją Procesu
Bolońskiego. W ramach przeprowadzonych badań w przypadku Polski
uwzględniono stan prawny na dzień 1 stycznia 2012 r., natomiast w
przypadku pozostałych państw stan prawny na dzień 1 stycznia 2011 r.
Wstęp
Rozdział 1. Modele i systemy szkolnictwa wyższego w państwach europejskich
1.1. Autonomia uczelni
1.2. Konsolidacja Europejskiego Obszaru Szkolnictwa Wyższego – Proces Boloński
Rozdział 2. Instytucjonalne mechanizmy zapewnienia jakości
2.1. Instytucjonalne mechanizmy zapewnienia jakości – założenia teoretyczne
2.2. Czynniki warunkujące powstanie instytucjonalnych mechanizmów zapewnienia jakości
2.2.1. Czynniki obiektywne
2.2.2. Jakość szkolnictwa wyższego a Proces Boloński
a) Zagadnienie jakości szkolnictwa wyższego w deklaracjach podjętych w ramach Procesu Bolońskiego
b) Realizacja europejskich standardów i wskazówek w zakresie instytucjonalnych mechanizmów zapewnienia jakości
2.2.3. Jakość kształcenia w dokumentach Unii Europejskiej
a) Ocena jakości kształcenia w dokumentach Unii Europejskiej
b) Jakość kształcenia a rola uniwersytetów w Strategii Lizbońskiej
c) Jakość kształcenia w dokumentach Unii Europejskiej a Proces Boloński
d) Jakość kształcenia a reforma szkolnictwa wyższego
2.3. Regulacje prawne w zakresie instytucjonalnych mechanizmów zapewnienia jakości
2.3.1. Francja
2.3.2. Hiszpania
2.3.3. Niemcy
2.3.4. Norwegia
2.3.5. Szwajcaria
2.3.6. Wielka Brytania
2.3.7. Włochy
2.3.8. Polska
2.4. Proces oceny jakości w szkolnictwie wyższym – procedury i kryteria
2.4.1. Francja
2.4.2. Hiszpania
2.4.3. Niemcy
2.4.4. Norwegia
2.4.5. Szwajcaria
2.4.6. Wielka Brytania
2.4.7. Włochy
2.4.8. Polska
Rozdział 3. Wpływ instytucjonalnych mechanizmów zapewnienia jakości na autonomię szkół wyższych
3.1. Francja
3.2. Hiszpania
3.3. Niemcy
3.4. Norwegia
3.5. Szwajcaria
3.6. Wielka Brytania
3.7. Włochy
3.8. Polska
Zakończenie
Źródła
Literatura