Zamówienia publiczne w instytucjach kultury - W dniu 19 października 2014 r. wejdzie w życie kolejna nowelizacja Prawa zamówień publicznych.
Zmiany dotyczą:
Wprowadzono ułatwienia udzielania zamówień na usługi niepriorytetowe o wartości mniejszej od progów unijnych
Przesłanek wykluczenia wykonawcy – Uchyleniu uległy dwie obligatoryjne przesłanki wykluczenia wykonawcy wymienione w art. 24 ust. 1 pkt 1 i 1a Pzp.
Wadium – konieczność zatrzymania wadium z powodu nieuzupełnienia dokumentów, będzie dotyczyć tylko wykonawcy, którego oferta ma być najkorzystniejsza
Kryteriów oceny ofert – zamawiający który ograniczy się do kryterium cenowego będzie musiał wykazać w załączniku do protokołu postępowania o udzielenie zamówienia publicznego, w jaki sposób zostały uwzględnione w opisie przedmiotu zamówienia koszty ponoszone w całym okresie korzystania z przedmiotu zamówienia (np. przy zakupie drukarek – jak uwzględniono koszty związane z materiałami eksploatacyjnymi)
Modyfikacji zasad ustalania rażąco niskiej ceny – W nowelizacji Pzp znalazły się wytyczne dla zamawiającego, w jakich okolicznościach powinien zwrócić się do wykonawcy o wyjaśnienie rażąco niskiej ceny i jakie dowody ma przedstawić wykonawca, aby udowodnić, że cena nie jest jednak rażąco niska
Umów wieloletnich - narzucono w Pzp obowiązek zawierania w umowach na okres dłuższy niż 12 miesięcy postanowień o zasadach wprowadzania odpowiednich zmian wysokości wynagrodzenia należnego wykonawcy, w przypadku zmiany:
stawki VAT,
wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę,
zasad podlegania ubezpieczeniom społecznym lub ubezpieczeniu zdrowotnemu, lub wysokości stawki składki na ubezpieczenia społeczne lub zdrowotne.
W dniu 16 kwietnia 2014 r. weszła w życie nowelizacja prawa zamówień publicznych, która ma istotny wpływ na udzielanie zamówień publicznych w instytucjach kultury.
Najważniejsze są zmiany dotyczące:
podniesienia progu określającego obowiązek stosowania ustawy,
obowiązku stosowania ustawy do zamówień w zakresie kultury,
ograniczenia zasady jawności przy udzielaniu zamówień w zakresie kultury.
Ponadto w dniu 16 kwietnia 2014 r. weszła w życie nowelizacja ustawy z 25.10.1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej. Do ustawy tej wprowadzono dodatkowe obowiązki podmiotów prowadzących działalność kulturalną w zakresie udzielania zamówień w zakresie kultury, do których nie stosuje się przepisów Prawa zamówień publicznych.
W publikacji Zamówienia publiczne w instytucjach kultury omawiamy zagadnienia dotyczące:
wyłączeń (zwolnień) z obowiązku stosowania PZP,
zasad udzielania zamówień publicznych w IK,
możliwości (przesłanki) stosowania trybu z wolnej ręki w IK,
zasady działania komisji przetargowych,
zasad udzielania pełnomocnictw i upoważnień z zakresu zamówień publicznych przez kierownika jednostki,
zakresu odpowiedzialności dyrektora jednostki za zamówienia publiczne,
oceny gospodarność i efektywność gospodarowania środkami publicznymi w zakresie udzielania zamówień publicznych,
procedury udzielania zamówień publicznych (która jest elementem kontroli zarządczej),
stosowanie przepisów PZP do zamówień kulturalnych, których wartość nie przekracza progów unijnych,
specyfiki udzielania zamówień o wartości przekraczającej 30 000 euro w instytucjach kultury,
sposób określania przedmiotu zamówienia,
dokumentowania postępowań o udzielanie zamówienia, do udzielenia którego nie stosuje się przepisów ustawy.
W książce Zamówienia publiczne w instytucjach kultury odpowiadamy na pytania:.
Jak prawidłowo zdefiniować przedmiot zamówienia?
Jak prawidłowo oszacować wartość zamówienia?
W jakich przypadkach IK stosuje przepisy Pzp?
Jaka jest odpowiedzialność dyrektora i pracowników IK za udzielanie zamówień publicznych?
Jakie są zasady odpowiedzialność za naruszenie dyscypliny finansów publicznych związana z udzielaniem zamówień publicznych bez stosowania ustawy – Prawo zamówień publicznych?
Jaki jest wpływ decyzji dyrektora IK na wyznaczenie zakresu odpowiedzialności pracowników?
Czy dyrektor IK może się uwolnić od odpowiedzialności?
W książce Zamówienia publiczne w instytucjach kultury publikujemy również najciekawsze orzecznictwo użyteczne w instytucjach kultury z zakresu stosowania PZP, które wykazuje m.in. następujące błędy:
Naruszenie przesłanek trybu z wolnej ręki,
Naruszenie zasady uczciwej konkurencji,
Naruszenie przepisów dotyczących opisu przedmiotu zamówienia
W książce Zamówienia publiczne w instytucjach kultury znajduje się ponad 30 wzorów dokumentów niezbędnych w postępowaniu przetargowym dla instytucji kultury np.:
Regulamin udzielania zamówień publicznych, do których nie stosuje się przepisów ustawy Prawo zamówień publicznych – wraz załącznikami
Wniosek o udzielenia zamówienia
Notatka sporządzona na okoliczność dokonania zamówienia o wartości szacunkowej poniżej 15 000 euro
Zaproszenie do składania ofert
Oferta wykonania zamówienia
Protokół zamówienia publicznego
Protokół z ustalenia wartości zamówienia, którego wartość nie przekracza wyrażonej w złotych równowartości kwoty określonej w art. 4 pkt 8 Ustawy.
Regulamin udzielenia zamówienia na dostawy i usługi z zakresu działalności kulturalnej przygotowany przez Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego wraz załącznikami
W każdym ze wzorów regulaminów w odmienny nieco sposób, odniesiono się do przedmiotowego zagadnienia. Każdy z prezentowanych regulaminów nosi piętno określonych uogólnień, stąd też przypomnieć należy o konieczności dostosowania tych przepisów do uwarunkowań własnej jednostki. Może się bowiem okazać, że dla konkretnej instytucji kultury najwłaściwsze będzie wykorzystanie łącznie założeń zaproponowanych w obu poniższych wzorach. Istotnym elementem, wynikającym ze specyfiki instytucji kultury, jest uwzględnienie w konkretnym regulaminie charakteru jej zadań i sposobu ich realizacji.
Umowy:
Umowa na roboty budowlane – przebudowę widowni i sceny
Umowa na przygotowanie scenariusza spotkań autorskich
Umowa o świadczenie usług polegających na wyeksponowaniu materiałów promocyjnych księgarni w budynku instytucji kultury
Umowa na zakup usług – zorganizowanie koncertu plenerowego
Umowa na zakup drukarek
Umowa na zakup usługi sprzątania
Umowa na zakup usług inspektora nadzoru budowlanego
Umowa zlecenie na zakup usług – przyjęcie funkcji ambasadora wybranych książek
Umowa o przeniesienie praw autorskich
Umowa licencyjna – zakup licencji
Należy pamiętać, że każda umowa nosząca cechy przewidziane w ustawie o zamówieniach publicznych stanowi zamówienie publiczne, w szczególności do tej kategorii należą umowy zlecenia, umowy o dzieło. Ponadto procedura udzielania zamówień ma doprowadzić do poprawnego zawarcia umowy, w tym takiej, której treść jest zgodna z zaprezentowanymi wzorami.
Zakup książki Zamówienia publiczne w instytucjach kultury daje dostęp (po wpisaniu kodu ze zdrapki) do portalu www.ekspertbeck.pl na jeden miesiąc gratis.
Księgarnia Ekonomiczna i Prawnicza ksiegarnia-wrzeszcz.pl poleca książkę Zamówienia publiczne w instytucjach kultury