Autorzy: Wydawnictwo: C.H. Beck
Seria: Duże Komentarze Becka
Rok wydania: 2016
Ilość stron: 236
Oprawa: twarda
ISBN: 978-83-255-8591-4
Zmiany weszły w życie 17 kwietnia 2016 r.
Ustawa
z 5.8.2015 r. o zmianie ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów
oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2015 r. poz. 1634) wprowadza m.in.
następujące zmiany:
administracyjnoprawne postępowanie w sprawach o uznanie postanowień wzorca umowy za niedozwolone,
nowe uprawnienia Prezesa UOKiK,
instytucję „tajemniczego klienta”,
zakaz missellingu.
Ustawa
o ochronie konkurencji i konsumentów. Komentarz do zmian zawiera
szczegółowo skomentowane przez Autorów zmiany dotyczące zakazu
stosowania niedozwolonych postanowień wzorców umów oraz postępowań w
sprawach o uznanie postanowień wzorca umowy za niedozwolone. Komentarz
obejmuje też omówienie zmian dotyczących m.in. KPC, Kodeksu wykroczeń,
Prawa bankowego, ustawy o funduszach inwestycyjnych i ustawy o obrocie
instrumentami finansowymi.
Wchodzące w życie w kwietniu 2016 r.
zmiany w ustawie wprowadzają nowe regulacje, w szczególności możliwość
dokonywania przez Prezesa UOKiK, a nie jak dotychczas przez SOKiK,
kontroli abstrakcyjnej postanowień wzorców umów.
Zmiana ma na
celu usprawnienie systemu eliminowania z obrotu niedozwolonych
postanowień wzorców umów zawieranych z konsumentami. Za stosowanie we
wzorcach umów zawieranych z konsumentami niedozwolonych postanowień
Prezes UOKiK będzie mógł nałożyć na przedsiębiorcę karę pieniężną w
wysokości do 10% obrotu osiągniętego w roku obrotowym poprzedzającym rok
nałożenia kary. Kara może zostać nałożona choćby za nieumyślne
naruszenie zakazu stosowania klauzul abuzywnych.
Zmianie ulegają
znacząco uprawnienia Prezesa UOKiK. Prezes UOKiK będzie oceniał, czy
dane postanowienie wzorca umowy jest niedozwolone. Przewidziano także
dla Prezesa UOKiK możliwość bezpośredniego ingerowania w zachowanie
przedsiębiorców – będzie on mógł określić sposób usunięcia przez
przedsiębiorców skutków zawierania we wzorcach umów niedozwolonych
postanowień umownych.
Nowelizacja wprowadza uprawnienie do
podjęcia przez Prezesa UOKiK „miękkich” działań wobec przedsiębiorców,
dając przedsiębiorcom możliwość zaprzestania naruszeń ustawy bez
konieczności wszczynania przez organ postępowania.
Wprowadzono
także instytucję tzw. tajemniczego klienta, pozwalającą na sprawdzenie
przez urzędników udających się do przedsiębiorcy, jakie informacje
przekazywane są konsumentom przed zawarciem umowy.
Nowelizacja
zakłada także zakaz tzw. missellingu, czyli sprzedaży produktów
niedopasowanych do potrzeb konsumenta. Dotyczy on w największym stopniu
niektórych produktów finansowych, których stopień skomplikowania
wyklucza możliwość oceny ich odpowiedniości przez przeciętnego
konsumenta.
Zmiana systemu orzekania w sprawach niedozwolonych
klauzul umownych z sądowego na administracyjny z kontrolą sądową ma na
celu zwiększenie jego skuteczności. Na skuteczność powinno też wpłynąć
wydłużenie terminu przedawnienia wszczęcia postępowania w sprawach
praktyk naruszających zbiorowe interesy konsumentów z roku do 3 lat.