Książka Telepraca i praca zdalna od A do Z jest napisana przez praktyków i szkoleniowców z tematyki prawa pracy. Autorki (Monika Frączek - specjalista prawa pracy, były pracownik departamentu prawa pracy MRPiPS i Monika Cieślak - wieloletni szef ds. personalnych, specjalista ds. płac) doradzając pracodawcom w dobie pandemii zbierały pytania zadawane przez klientów dotyczące pracy zdalnej.
Impulsem do napisania tej książki była refleksji, że praca zdalna, uregulowana na czas pandemii Covid-19, w wielu przypadkach, pozostanie już elementem organizacji pracy u pracodawców.
Docelowo na pewno problemem będzie odróżnienie pracy zdalnej od telepracy, a być może z czasem pojawią się spory, czy praca świadczona z domu – była wykonywania w ramach stosunku pracy (telepracy albo pracy zdalnej), czy może jednak było to wykonywanie czynności cywilnoprawnych. Na spodziewane trudności trzeba się jak najlepiej przygotować, z czasem wątpliwości będzie mniej, jeżeli praca zdalna zostałaby np. uregulowana w przepisach Kodeksu pracy.
Książka omawia w przystępny sposób przede wszystkim zagadnienia związane z różnymi możliwościami pracy w domu: telepracy i pracy zdalnej wprowadzonej w związku z pandemią COVID-19. Rozwiązania te mają chronić przedsiębiorców i pracowników przed pandemią. Ponieważ naukowcy prognozują nawrót Covid-19 oraz spodziewają się w przyszłości kolejnych epidemii – pozostawienie w wewnętrznych przepisach obowiązujących u danego pracodawcy lub wprowadzenie do nich rozwiązań prawnych na taką okoliczność wydaje się jak najbardziej uzasadnione.
W obliczu kryzysu gospodarczego związanego z pandemią wielu pracodawców będzie szukało możliwości obniżenia kosztów pracy. Pracownik świadczący pracę w domu generuje niższe koszty dla pracodawcy.
W obliczu znikomych regulacji dotyczących pracy zdalnej, wiele kwestii pozostaje do doprecyzowania przez pracodawcę w jego regulacjach wewnętrznych w zakresie pracy zdalnej. Będzie to na pewno wyzwanie dla każdej organizacji i trzeba będzie liczyć się z tym, że z czasem w tej tematyce pojawi się wykładnia i orzecznictwo, ale na razie pracodawcy, którzy będą stosować te rozwiązania będą pionierami.
Z książki Telepraca i praca zdalna od A do Z czytelnik dowie się:
-czy pracownik może odmówić pracy zdalnej?
-czy można zwolnić telepracownikiem za pomocą SMS-a bądź Skype?
-które dokumenty w zakresie dokumentacji pracowniczej pracodawca musi mieć w formie pisemnej i co to oznacza dla pracodawcy prowadzącego dokumentację pracowniczą w formie elektronicznej?
-w jakich przypadkach nie można powierzyć pracy zdalnej?
-czy można pytać o wielkość mieszkania?
-czy pracującemu zdalnie trzeba zapewnić tylko narzędzia i materiały do pracy?
-jak pracodawca kontroluje pracownika w trakcie pracy zdalnej i czy może go monitorować?
-w jakim celu pracujący zdalnie tworzy ewidencję wykonanych czynności i gdzie się ją przechowuje?
-czy i jak praca zdalna wpływa na czas pracy pracownika?
Autorki żywią nadzieję, że niniejsza książka będzie Państwu pomocna w elastycznym kształtowaniu w nowej rzeczywistości zatrudnienia pracowników. Stan prawny 1 lipca 2020 r.