Problematyka funkcjonowania
jednostki oświatowej jest pojęciem skomplikowanym, obejmującym szereg procesów
podlegających odrębnym regulacjom ustawowym, których przybliżenie w przystępny
sposób jest celem niniejszej publikacji. Opisane w niej standardy i procedury
kontroli zarządczej wraz z problematyką rachunkowości, zasadami prowadzenia
gospodarki finansowej jednostki, czy też wynagradzania pracowników jednostki,
mają w założeniu objąć w ramach jednej publikacji jak najszerszy zakres
problemów związanych z bieżącą działalnością jednostki oświatowej, dostarczając
jednocześnie szeregu gotowych rozwiązań dla problemów na jakie natrafić może
dyrektor, jego pracownicy, jak i organ prowadzący szkołę, przedszkole czy
placówkę w czasie jej bieżącego funkcjonowania. Jednostki te, z racji
ścisłego powiązania z budżetami organów prowadzących, pozostają zależne od
kondycji finansowej samorządu, stąd też przedstawione rozwiązania mają na celu
m.in. przybliżenie możliwości zapewnienia ciągłości wykonywania zadań
oświatowych w sytuacji zmniejszania się liczby środków finansowych jakimi
dysponują w swoich budżetach samorządy.
Publikacja porusza szerokie
spektrum spraw związanych z działalnością szkół i placówek, w tym kwestie
dotyczące m.in.:
- gospodarki finansowej – budżetu zadaniowego,
wydzielonego rachunku dochodów,
- reorganizacji, przekształcania, przekazywania, a
także likwidowania jednostek oświatowych,
- finansowania zadań działalności oświatowej,
pomocy socjalnej oraz dożywiania uczniów,
- rachunkowości i sprawozdawczości – zmian w
zakresie zasad (polityki) rachunkowości oraz sporządzania sprawozdań
budżetowych i finansowych za 2012 r.,
- zasad ustalania wynagrodzenia nauczycieli,
naliczania odpisu na ZFŚS,
- podatku VAT oraz obowiązku stosowania kas
fiskalnych.
Niniejsze opracowanie stanowi
więc kompletne i aktualne rozwiązanie dla wielu problemów powstających w czasie
pracy szkoły, którego przydatność gwarantowana jest wieloletnim doświadczeniem
jego autorów. Jest ono skierowane nie tylko bezpośrednio do dyrektora jednostki
oświatowej, czy pracowników kadry kierowniczej oświaty, ale także do organów
prowadzących.