Autorzy: Wydawnictwo: C.H. Beck
Seria: Przetargi dla praktyków
Rok wydania: 2014
Ilość stron: 328
ISBN: 978-83-255-6508-4
Stan prawny: maj 2014 r.
Publikacja ułatwi właściwą interpretację przepisów wprowadzonych nowelizacjami „podwykonawczą” i „progową” oraz działanie na rynku zamówień publicznych zgodnie z obowiązującym prawem.
Książka zawiera:
najważniejsze zagadnienia po zmianach
tekst ustawy i aktów wykonawczych
wybrane orzecznictwo i opinie
odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania
Ustawa z 29.1.2004 r. – Prawo zamówień publicznych, została znowelizowana czterokrotnie od opublikowania tekstu jednolitego (Dz.U. z 2013 r. poz. 907 ze zm.):
ustawą z 26.7.2013 r. o zmianie ustawy – Prawo energetyczne oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2013 r. poz. 984);
ustawą z 26.7.2013 r. o zmianie ustawy – Prawo zamówień publicznych (Dz.U. z 2013 r. poz.1047);
ustawą z 8.11.2013 r. o zmianie ustawy – Prawo zamówień publicznych (Dz.U. z 2013 r. poz.1473) oraz
ustawą z 14.3.2014 r. o zmianie ustawy – Prawo zamówień publicznych oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2014 r. poz. 423).
Najważniejszymi z nowelizacji są dwie ostatnie:
podwykonawcza – wprowadzająca do systemu zamówień publicznych kompleksowe regulacje dotyczące podwykonawstwa (wejście w życie 24.12.2013 r.) oraz
progowa – podnosząca minimalny próg stosowania PrZamPublU do 30 000 euro oraz znacznie modyfikująca udzielanie zamówień w zakresie działalności naukowej i kulturalnej (wejście w życie 16.4.2014 r.).
Nowelizacją podwykonawczą wprowadzono definicję podwykonawstwa w zamówieniach publicznych. Do pewnego stopnia nawiązuje ona do funkcjonującej od lat regulacji zawartej w Kodeksie cywilnym (art. 6471), dotyczącej podwykonawstwa.
Nowelizacja progowa podniosła do prawie 156 000 zł brutto próg obowiązywania przepisów PrZamPublU przy udzielaniu zamówień publicznych. W związku z brakiem precyzyjnych norm udzielania zamówień podprogowych pojawiają się istotne różnice interpretacyjne, czy dana czynność zamawiającego nadal mieści się w granicach środków dostępnych prawem. Nie ma obowiązku zawierania umów w formie pisemnej, sporządzania pisemnego protokołu postępowania, obowiązku pisemności składanych ofert ani pisemnej formy porozumiewania się z wykonawcami.
W niniejszej publikacji przedstawiono praktyczne wskazówki, jak:
interpretować zmienione przepisy,
podejmować trafne decyzje przy udzielaniu zamówień publicznych oraz
uzasadnić dokonane działania i wybory.