Autorzy: Wydawnictwo: C.H. Beck
Seria: Zarys Prawa
Rok wydania: 2016
Ilość stron: 340
ISBN: 978-83-255-8902-8
Nowela
ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów, która weszła w życie
17.4.2016 r. jako że znacząco zwiększa poziom ochrony praw konsumentów
na rynkach, a szczególnie na rynkach usług finansowych. Głównie jej
rozwiązaniom oraz potencjalnym kierunkom i problemom jej stosowania
poświęcona była Krajowa Konferencja Konsumencka, zorganizowana przez
Uniwersytet Ekonomiczny w Katowicach i Centrum Studiów Antymonopolowych i
Regulacyjnych Wydziału Zarządzania Uniwersytetu Warszawskiego w
Katowicach w dniach 9–10.5.2016 r.; większość wygłoszonych w jej ramach
referatów stanowi podstawę niniejszej publikacji.
W publikacji
podkreślono ogromne znaczenie i zasygnalizowano główne zmiany prawne
konsumenckiej noweli OKiKU 2007, w szczególności wprowadzenie nowego
modelu kontroli wzorców umownych, dookreślenie istoty praktyki
naruszającej zbiorowe interesy konsumentów i uznanie za nią tzw.
nieuczciwa sprzedaży oraz przyznanie Prezesowi Urzędu Ochrony
Konkurencji i Konsumentów (UOKiK) nowych kompetencji i narzędzi
proceduralnych.
W pracy podjęto m.in. problem wyboru prawa obcego
w internetowych wzorcach umownych, podkreślając obowiązek spojrzenia na
ochronę konsumentów z perspektywy prawa prywatnego międzynarodowego. W
kontekście przyszłości arbitrażu konsumenckiego, bliższej analizie
poddano kwestię zapisu na polski sąd polubowny jako niedozwolonego
postanowienia w umowach z konsumentami
W części drugiej książki
przedstawione zostały różne – zwłaszcza nowe – aspekty zakazu naruszania
zbiorowych interesów konsumentów. Część tę rozpoczyna analiza polskiej
regulacji zakresu stosowania zakazu praktyk naruszających zbiorowe
interesy konsumentów. Do kwestii ogólnych należy też próba dookreślenia
terminu ,,zbiorowy interes konsumentów”. Do bardziej szczegółowych
kwestii poruszonych w tej części książki należą: tzw. sprzedaż
nieuczciwa (misselling) jako nowa praktyka naruszająca zbiorowe interesy
konsumentów; instytucja tajemniczego klienta (mystery shopper) jako
nowe narzędzie kontrolne Prezesa UOKiK w sprawach praktyk naruszających
zbiorowe interesy konsumentów; mające szersze zastosowanie uprawnienie
Prezesa UOKiK do przedstawienia istotnego poglądu w sprawie; środki
usuwania skutków stosowania praktyk naruszających zbiorowe interesy
konsumentów w działaniach Prezesa UOKiK, w tym w szczególności wybrane
zagadnienia dotyczące rekompensaty publicznej. Część drugą książki
kończą rozważania na temat prejudycjalnego charakteru decyzji Prezesa
UOKiK w indywidualnym sporze konsumenta z przedsiębiorcą.
We
wszystkich rozdziałach części 1 i 2 niniejszej książki przeważają teksty
prawnicze. W jej części trzeciej, poświęconej ekonomii ochrony
konsumentów, w szczególności zagadnieniom ochrony praw konsumentów w
sektorze energetycznym, poruszone zostały liczne problemy rzadko
dotychczas analizowane w literaturze z zakresu ochrony konkurencji i
konsumentów.