Autorzy: Wydawnictwo: C.H. Beck
Seria: Zarys Prawa Własności Intelektualnej
Rok wydania: 2011
Ilość stron: 300
ISBN: 978-83-255-3252-9
W tomie trzecim serii Zarys Prawa Własności Intelektualnej, zebrano poglądy i opinie doktryny na temat aktualnego stanu prawnego dotyczącego praw pokrewnych. Prawa pokrewne, jako grupa praw wyłącznych wyodrębniona w ustawie o prawie autorskim i prawach pokrewnych,
bardzo rzadko bywa przedmiotem kompleksowego opracowania. Warto
zauważyć, że od czasu wprowadzenia praw pokrewnych w obowiązującej
ustawie nastąpiło wiele zmian, w szczególności jeśli chodzi o zakres
ochrony. Na gruncie stosowania przepisów dotyczących praw pokrewnych,
powstaje szereg zagadnień praktycznych, związanych chociażby z
określeniem przedmiotu czy podmiotu ochrony.
Zgodnie z założeniem całej serii Zarys Prawa Własności
Intelektualnej, zamiarem redaktorów nie jest przedstawianie kompleksowo
podstawowych zagadnień, w tym wypadku dotyczących praw pokrewnych, ale
wybranie tych najciekawszych i najbardziej aktualnych. W poszczególnych
rozdziałach tomu trzeciego poświęcono wiele uwagi prawom artystów wykonawców, w prawie międzynarodowym i polskim, wyodrębniono zagadnienie artystycznego wykonania jako przedmiotu prawa oraz uzupełniono rozważania czysto prawnicze o problematykę wykonawcy dzieła muzycznego z perspektywy metod badawczych filozoficznej estetyki i muzykologii historycznej.
W związku z aktualnymi zmianami, jeśli chodzi o krajobraz medialny (w
szczególności mediów cyfrowych) omówiono prawa do nadań programów
radiowych i telewizyjnych. W kontekście rozwoju sektora audiowizualnego
przedstawiono również kompleksowo problematykę praw do wideogramów.
Rozdziały poświęcone poszczególnym wybranym prawom pokrewnym uzupełniono
w szerszej perspektywie o analizę wybranych problemów prawnych
czynności zbiorowego zarządzania prawami pokrewnymi, uwagi dotyczące
wciąż żywo dyskutowanej kwestii przedłużania okresu ochrony praw
pokrewnych oraz problematykę prawa prywatnego międzynarodowego w
kontekście praw pokrewnych.