Duże zmiany w zasadach odpowiedzialności za naruszenie
dyscypliny finansów publicznych wchodzą w życie już od dnia 11 lutego
2012 r.
Przejrzysty i dokładny komentarz do zmian w ustawie o odpowiedzialności
za naruszenie dyscypliny finansów publicznych napisany przez eksperta –
praktyka, pracownika RIO.
Autor szczegółowo omawia poszczególne obszary objęte zmianami wskazując przy tym dokładnie
osoby, których konkretne zmiany dotyczą.
W publikacji zamieszczono ponadto ujednolicony tekst ustawy oraz tabele
porównawcze ułatwiające porównanie obecnego i poprzedniego stanu
prawnego.
Najważniejsze zmiany w ustawie o odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych:
- zaostrzenie zasad wymierzania kar za czyny będące naruszeniem dyscypliny finansów publicznych,
- ograniczenie możliwości stosowania przez komisje orzekające instytucji odstąpienia od wymierzenia kary,
- rozszerzenie kręgu osób mogących ponosić odpowiedzialność dyscyplinarną o osoby niebędące pracownikami jednostki sektora finansów publicznych,
- zmiany w katalogu czynów stanowiących naruszenie dyscypliny finansów publicznych,
- odrębne unormowanie zakresu odpowiedzialności związanej z
realizacją programów i projektów finansowanych z udziałem środków
pochodzących z budżetu Unii Europejskiej oraz niepodlegających
zwrotowi środków z pomocy udzielanej przez państwa członkowskie
Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA), a także innych
środków pochodzących ze źródeł zagranicznych niepodlegających zwrotowi,
- szerokie zmiany w zakresie odpowiedzialności dyscyplinarnej związanej z naruszeniem zasad zamówień publicznych, kontroli zarządczej w tym w zakresie, wstępnej kontroli finansowej dokonywanej przez głównego księgowego jednostki sektora finansów publicznych,
- utworzenie trzech międzyresortowych komisji orzekających w miejsce komisji działających przy poszczególnych ministerstwach.
Ustawa zmieniająca
wprowadziła również do ustawy o finansach
publicznych obowiązek ustalania przez jednostki sektora finansów
publicznych przypadających im należności pieniężnych (w tym mających charakter cywilnoprawny) oraz
terminowego podejmowania czynności zmierzających do wykonania zobowiązań.
Brak tej regulacji był do tej pory jednym z głównych powodów
uniewinniania osób, które nie ustaliły (lub dopuściły do przedawnienia)
należności cywilnoprawnych jednostki sektora finansów publicznych (np.
kar umownych).
Publikacja szczególnie polecana:- kierownikom jednostek sektora finansów publicznych oraz głównym księgowym tych jednostek;
- osobom wchodzącym w skład organu wykonującego budżet lub plan finansowy jednostki sektora finansów publicznych;
- osobom reprezentującym podmioty spoza sektora finansów publicznych
otrzymującym dotacje z budżetu, realizującym projekty finansowane ze
środków unijnych oraz osobom biorącym udział w procesie przygotowania i
przeprowadzania postępowania o udzielenie zamówienia publicznego.
Krzysztof Puchacz - prawnik, główny inspektor kontroli w
Regionalnej Izbie Obrachunkowej. Autor wielu publikacji z zakresu
zamówień publicznych, finansów publicznych oraz kontroli zarządczej.